Gejala Jerawat & Pengobatan

Mereka mungkin mengandungi ramuan seperti gel, resorcinol, teh atau sulfur. Preskripsi produk seperti bakteria atau berkesan krim bisa merawat ringan untuk sederhana jerawat. Ini mungkin ditetapkan sendirian atau dalam kombinasi dengan bahan-bahan lain. Yang comedo, atau asas jerawat luka, adalah folikel rambut yang tersumbat dengan minyak dan sel-sel kulit mati.

Prosedur seperti terapi cahaya laser dan terapi tidak rawatan awal dan, oleh kerana mereka kos yang tinggi dan terhad bukti, biasanya hanya memainkan peranan tambahan. Jerawat ubat-ubatan sasaran peringkat awal comedo pembentukan dan biasanya tidak efektif dalam dilihat luka-luka kulit; jerawat umumnya memperbaiki antara lapan dan dua belas minggu selepas permulaan daripada terapi. Beberapa individu ada pengalaman yang teruk kesungguhan jerawat mereka apabila terdedah kepada panas iklim lembap; ini adalah disebabkan oleh bakteri dan kulat yang berkembang maju di panas, lembab persekitaran. Ini iklim yang disebabkan jerawat kepahitan telah disebut tropical jerawat. Mekanikal tersumbat kulit folikel dengan topi atau dagu tali boleh memburukkan lagi yang sedia ada jerawat. Bagaimanapun, jika jerawat disebabkan oleh halangan mekanikal, ia tidak dianggap sebagai bentuk jerawat vulgaris jika ia adalah sangat teknis.

Kesan sampingan yang paling biasa adalah gangguan, yang biasanya memperbaiki dengan kelembapan dan waktu pada dadah. Pendekatan untuk rawatan jerawat telah berubah secara signifikan di abad kedua puluh. Retinoids menjadi rawatan perubatan untuk jerawat pada tahun 1943. Gel pertama kali mengusulkan sebagai rawatan di tahun 1958 dan masih pokok dari jerawat. Pengenalan oral tetrasiklin antibiotik yang diubah suai jerawat di tahun 1950-an. Ini bertetulang tanggapan antara kulit yang pertumbuhan bakteri di kulit memainkan peranan yang penting dalam pembangunan jerawat.

Oleh itu, ia berguna dalam merawat orang-orang dengan jerawat, yang juga terlibat dengan postinflammatory pigmentasi. Azelaic juga menyebabkan miskin sambutan untuk rawatan dibandingkan dengan gel. Dibandingkan dengan tretinoin, azelaic mempunyai sedikit atau tidak merespon pengobatan. Disarankan terapi untuk rawatan awal jerawat vulgaris termasuk topikal retinoids, gel, dan topikal atau antibiotik oral.

Oleh itu, mengelakkan berpanjangan ke cahaya dan cahaya matahari dan menggunakan pelindung matahari setiap hari. Ilmuwan pertama hipotesis yang jerawat adalah penyakit folikel rambut kulit dan berlaku kerana penyumbatan liang oleh air yang tinggi. Pada tahun 1880-an, mereka diperhatikan bakteria mikroskopik dalam sampel kulit orang dengan jerawat. Penyelidik percaya bahwa bakteri menyebabkan komedo, mengasingkan pengeluaran dan akhirnya jerawat. Pada awal abad ke-20, kulit menyedari bahawa tidak satu dibayangkan faktor benar-benar menyumbang untuk penyakit dalam keseluruhannya.

Di samping itu untuk pesakit, doktor pesakit dan sakit juga harus mendaftar dengan program ini. Doktor kulit anda mungkin menetapkan Accutane ® jika rawatan lain tidak bekerja. Ini adalah kuat obat yang bisa membantu mencegah bekas luka dan merawat aktif penyakit.